wat doen we zoal de hele dag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wilma Welten - WaarBenJij.nu wat doen we zoal de hele dag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wilma Welten - WaarBenJij.nu

wat doen we zoal de hele dag

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

26 Oktober 2014 | Nederland, Amsterdam

Zoals beloofd een stukje over het werk wat we hier doen en hoe het met ons gaat hier.
De eerste maandag zijn we beide aan de gang gegaan. Ik om 6.30 in het kinderhuis op de baby afdeling en Gilbert als alround klusjes man.
Gilbert kreeg er van Piet gelijk een hulpje mee ,Richatrd, bij om zo samen aan de gang te gaan Richard is een Ugandees die hier al eerder gewerkt heeft maar ook die dag weer opnieuw in dienst kwam bij Noah's Ark. Zij zijn op de playground begonnen ( speelplaats bij het kinderhuis) Daar waren een aantal speeltoestellen die wat renovatie werk nodig hadden. Nieuwe balken en latten, een schommel waar weer een nieuwe bodem in moest en het schilderen van de speel locomotief. Alles bij elkaar en tussen de buien door zijn ze daar toch zowat een hele week mee bezig geweest maar je moet hier dan ook voor elk stuk gereedschap en schroefje of boutje weer een eind lopen . Naar de werkplaats is wel te doen , bergafwaarts maar terug naar boven is een hele klim wat weer de nodige tijd kost. Het resultaat mag er wel weer wezen en wat nog leuker is de kinderen klommen en speelde er al weer op voor de verf tijd had om te drogen. Gilbert werkt dus met Richard samen op en dat houd in van 8.00 tot 13.00 uur en s'middags van 14.30 tot ongeveer 17.00 uur.
De tweede week konden ze vanwege het slechte weer weinig buiten doen maar geen nood er waren genoeg andere klusjes. oa stoelen maken voor en bekleden voor op school. Het is dus erg afwisselend werk en tussen door heeft hij in ons huisje ook een kastje gemaakt en geverfd en planken in de keuken gemaakt. Komende week gaat hij zoals het er nu uitziet aan de slag samen met uncle Wim uit Kampen!! maar ja je weet het hier nooit , this is Africa, dus zetten ze je zo weer ergens anders waar je nodig bent.
Ik start dus om 6.30 uur bij de baby's. De geur komt je dan al tegemoet. Op ieder kamer slapen tussen de 6 of 8 kleintjes en je begint met het oprollen en vouwen van de klamboes. Was wel leuk om weer met aunti Ceety te werken zij was er nl vorige keer ook al als hoofd babyafdeling.
Daarna de luiers vouwen en dat gaat hier op een hele andere manier als thuis want bent gebruikt geen luierspelden maar door die speciale manier van vouwen kan het ook zonder. Dan samen met de aunty van de kamer om warm water en in de wasbak aan het poedelen. Terwijl vooral de eerste dagen aunti de baby's waste kreeg ik ze daarna om af te drogen en helemaal in de olie te smeren. Je zou dan wel eens graag even wat meer tijd willen om dat lekker op je gemak te doen en die tijd pak ik dan soms ook gewoon. Aankleden en terug in een lekker schoon bedje tot de hele kamer gewassen is. Luiers spoelen ( dat was dus echt heel lang geleden ) en naar een soort huiskamer brengen en beginnen met het geven van de flessen of als ze al iets ouder zijn de maispap. Dit duurt dan tot ongeveer 9.00 uur en dan ga ik terug naar ons huisje om even rustig te eten. Dan om 10.00 uur fruithapjes ( potjes) geven en om 11.00 uur vertrek ik naar het huis van Piet en Pita om daar verder te helpen.
Ik heb het volgehouden tot vrijdag maar toen werd ik ziek. Buikkrampen, diarree en alles wat daar verder bijhoort. Niet erg prettig. Zaterdag naar de dokter, bloed en lab onderzoeken en ja hoor bacteriële infectie dus aan de antibiotica. Toch wel tot dinsdag aardig beroerd en ziek geweest . Daarna kwam de eetlust en daar door ook de energie maar langzaam terug maar vanaf donderdag weer gewoon aan de gang. Ben alleen nu aan het werk bij Pita in huis omdat baby Patrick van de IC af is en aunty Jessica ( de vaste aunty in hun huis nu bij Patrick in het ziekenhuis moet blijven. maar hiervoor de volgende keer weer meer.
Groetjes en bedankt voor jullie reacties, heerlijk om te lezen en zo van jullie te horen

Wilma en Gilbert

• 26 Oktober 2014 - 16:27

Corina:

Dat je nou net ziek moet worden. Balen zeg. Rustig weer opbouwen! Je hebt nog genoeg weken.
    Die andere manier van luiers vouwen mag je mij leren en dragen in een draagdoek ook. Kun je missch voor mij meenemen? Zal ik nog rompertjes en tienerkleding aan mark meegeven?
    Groetjes, harry, corina en kids.

• 26 Oktober 2014 - 16:31

Kim:

Hoi Wilma,
    Wat balen dat je ziek geweest bent. Gelukkig gaat het nu weer wat beter met je.
    Leuk te lezen dat jullie je zo kunnen inzetten daar! Dat is natuurlijk waar je het allemaal voor doet. Wat fijn voor de kinderen dat je hen wat meer tijd geeft, ze boffen maar met jouw goede zorg!
    Wij hebben onze week herfstvakantie er weer op zitten. Veel geknutseld, gebakken enz, kortom een geslaagde week.
    Wilma en Gilbert, succes weer met jullie inzet!
    Tot snel,
    Groetjes, Kim

• 26 Oktober 2014 - 17:07

Marianne :

Hey Wilma en Gilbert

Wat naar voor je dat je ziek bent geworden, maar gelukkig ben je weer opgeknapt en ga je er weer met frisse moed er tegen aan. Luiers wassen, jee wat lijkt t mij een klus om te doen!
    Gilbert de klusjesman is wel goed bezig zeg! Zo zie je maar dat handen uit de mouwen altijd en iedereen op weg kan helpen !
    Succes met jullie mooie werk! Greetz Marianne

• 26 Oktober 2014 - 17:15

Sabine:

Hoi Wilma,

Gelukkig weer opgeknapt!! Wat een prachtig werk doen jullie!!
    Erg leuk om de verhalen te lezen.
    Ik wacht op het volgende :-)
    Succes!

Groetjes Sabine

• 26 Oktober 2014 - 17:42

Lilian Van Elteren:

Hoi Wilma en Gilbert,

Ja, dat ziek zijn hoort er een beetje bij. Het gebeurd vaak zo in de eerste week. Alles is totaal anders als hier in Nederland en daar moet je lichaam aan wennen.
    Maar wat leuk om te lezen dat jullie al weer aardig je draai hebben gevonden.
    Heerlijk om al die baby'tjes te wassen en met olie in te smeren. Op de achtergrond hoor ik al het gehuil van al die hongerige baby'tjes. Het is al heel wat dat jullie daar luiers hebben hoor. In Malawi laten ze het gewoon lopen en wassen de moeders naderhand hun doek of ze dweilen de vloer.
    Ik weet dat het heel dankbaar werk is en dat het je allemaal niks uitmaakt. Het feit dat je kunt helpen maakt je al helemaal gelukkig. Geniet ervan Wilma want de tijd vliegt.
    Heel veel liefs,
    Lilian en Adri

• 26 Oktober 2014 - 17:59

Helma:

hoi lieve Wilma en Gilbert.

Wat naar dat je even flink ziek was, maar er nu gelukkig weer bovenop bent. Super dat Gilbert gewerkt heeft aan de speeltuin. Spelen blijft voor kinderen toch het allerbelangrijkste.
    Ik lees helaas in je verhaal niets van Roald en Rianne. Hoe is het met hen? Wat doen zij zoal?
    Ik heb van hun nog geen tweede verhaal gelezen.
    Ik hoop snel weer zo'n mooi verhaal van jullie kant te lezen. Heel veel succes met alles en liefs vanuit Steenbergen. Veel liefde voor de baby's en kleine en grote kinderen.
    Helma.

• 26 Oktober 2014 - 18:51

Marian Van Bavel:

Hoi Wilma, en Gilbert. ik vroeg me de laatste dagen al af hoe het met jullie zou gaan. En gelukkig kijk ik net op faceboek en zie ik jullie bericht. Fijn om te lezen dat het gelukkig goed gaat Wilma ondanks dat je toch even ziek bent geweest .Fijn dat jullie beide zinvolle bezigheden hebben daar, en dat het goed voelt.Je raakt daar nooit uitgewerkt, en is waarschijnlijk altijd voldoende te doen. Geniet er van en zorg goed voor jezelf. Ik kijk weer uit naar jullie volgende verhalen. het allerbeste!!
    groeten van Marian.

• 26 Oktober 2014 - 19:22

Marijke:

Hoi Wilma en Gilbert,
    Wat vervelend om daar ziek te worden terwijl jullie het zo druk met van alles hebben.
    gelukkig knap je alweer op.
    de tijd zal wel omvliegen als jullie zulke lange dagen maken.
    Ik hoop dat er ook tijd overblijft om te genieten van de kinderen en de omgeving.
    ik wens jullie veel succes met jullie werkzaamheden.
    groetjes van marijke

• 26 Oktober 2014 - 20:54

Riet Van Dijk:

wat akelig dat je ziek was gelukkig dat je weer opgeknapt bent.. wat fijn zeg om voor de baby's te mogen zorgen , en als ze dan schoon zij n ruiken ze zo lekker.
    Ja ik herinner mij nog luiers wassen en nog geen wasmachine, maar die kwam na een half jaar toch...
    leuk dat de mannen zo aan het werk zijn!
    veel liefs voor jullie en de kindertjes

daaaaaag riet

• 26 Oktober 2014 - 22:36

Géke :

Hoi lieve mensen,

We hebben het weer goed gelezen hoor!
    Wel goed balen dat je zo beroerd bent geweest, gelukkig ben je weer aan het opkrabbelen.
    Gisteren kregen we de nieuwsbrief met de post, heb hem extra goed gelezen natuurlijk, ook het verhaal van het hele kleine baby'tje. In gedachten zag ik jou met het kindje tegen je aan in de draagdoek. Heb je dat al gedaan en hoe is dat, zo'n klein mensje?
    Fijn dat Gilbert zijn draai ook heeft gevonden als all round klusjesman! Hebben jullie ook nog tijd om samen een beetje te genieten van al het moois wat de omgeving biedt? Lijkt me ook wel wat hoor, om er zo af en toe even met z'n 2-tjes tussen uit te knijpen, of is daar (nog) geen tijd voor?
    We zijn hier weer in de wintertijdmodus en hebben vannacht een uurtje langer kunnen slapen én gespijbeld van de kerk.... dus de herfstvakantie in gepaste rust afgesloten!
    We hopen dat je snel weer op volle toeren aan de slag kunt en zien alvast weer uit naar nieuwe berichtjes!
    Geniet en succes bij jullie mooie klus!

Liefs Anne&Géke

• 26 Oktober 2014 - 22:40

Carin De Korte:

Hoi Wilma en Gilbert,
    balen dat je ziek was. Fijn dat je al hebt geschreven wat ik deze week mag gaan doen. We hebben er zin in.

Groetjes en tot donderdag.

• 26 Oktober 2014 - 22:49

Mieke:

Hoi Wilma
    Goed om weer van jullie te vernemen.
    Hopelijk zijn je ingewanden nu ingesteld op Afrikaanse omstandigheden!
    Inmiddels zijn Ugandese toestanden ook doorgedrongen in Amsterdam: daar werd een baby van enkele dagen oud in een vuilniscontainer ontdekt. Er wordt nog gezocht naar de ouders... Ook hier radeloze mensen zie je wel.

Heel veel liefs en sterkte toegewenst ook van Baptist,
    Mieke

• 27 Oktober 2014 - 08:13

Carin:

Ondertussen weer hersteld Wilma?
    Veel succes verder met je werk: hartverwarmend.
    En idd... knuffel die kleintjes maar extra!
    Grt Maurice en Carin

• 27 Oktober 2014 - 11:23

Rina En René:

Bericht gelezen. Genoeg te doen daar. Gilbert wordt daar nog een volleerde en gediplomeerde klusjesman. Ook jouw werk met die kleine baby's verdient lof. Hopelijk is je ziek zijn nu over en kun je weer vol aan de slag.
    Hier bij ons is alles OK
    Groetjes en een dikke kus!
    Liefs en sterkte voor iedereen!

Rina en René

• 27 Oktober 2014 - 12:30

Jenny Van De Velde:

Hallo Wilma,Gilbert,Rianne en Ronald,
    Leuk weer een bericht van jullie te lezen, alleen vervelend met het ziek zijn van Wilma, maar het gaat weer de goede kant op. Het is hier on -hollandsweer zonneschijn blauwe luchten en 17 graden. Super voor eind oktober. Verder is het rustig hier, ook in de gemeente, vanmorgen weer met 8 mensen de kerk ge-
    poetst. Jullie moeten de groeten hebben van Mien vd Merbel, vorige week heb ik bij haar peren met spek gegeten. Verder wens ik jullie veel succes met je werk in Uganda en wacht je volgende mail af. Groeten Jenny

• 27 Oktober 2014 - 15:35

Piet Welten En Dimph Welten:

Hoi Wilma en Gilbert,
    Fijn dat je weer bent opgeknapt, je kunt toch niet voorzichtig genoeg zijn zie je wel. Maar als je de hele dag met poep en pies in de weer bent valt er ook moeilijk aan te ontkomen. Mooi dat Gilbert lekker aan de gang is met knutselen, met 'n beetje hulp van Piet moet dat wel lukken, want die zijn allemaal handig.
    Hier gaat alles zoals het hoort te gaan, gelukkig maar! Van de geboorte van Lexie zul je inmiddels al wel gehoord hebben.
    Heel veel groetjes uit Valkenswaard en succes en sterkte daar.
    Piet en Dimph

• 27 Oktober 2014 - 15:58

Evelien Hack :

Hallo Wilma en Gilbert,
    Goed om te horen dat het daar goed gaat en jullie je zeer nuttig zijn daar. Al had ik niet anders verwacht. Vervelend dat je ziek geweest bent Wilma hopelijk ben je snel weer de oude!!
    Heel veel plezier nog daar en kijk uit naar jullie volgende verhaal!

Liefs Evelien.

• 27 Oktober 2014 - 18:00

Gerda Antes:

Hoi Wilma en Gilbert,

Wat een levendige vertelling van jou, fijn om dat zo te lezen.
    Zo beleven we het helemaal mee. Wat een mooi en goed werk doen jullie.
    kan me voorstellen dag jullie hart hier naar uit gaat.
    Heerlijk toch om de baby's te verzorgen en te koesteren.
    En Gilbert lekker handig aan de slag.
    Spijtig dat je ziek bent geweest, hopelijk komt het nu niet meer voor, kan je behoorlijk ziek van zijn.
    Wilma en Gilbert succes gewenst en alle goeds.

Groetjes Gerda Antes

• 28 Oktober 2014 - 08:14

Hanny Van Der Zee:

Hallo lieve alle vier, dat neem ik toch aan ? Jullie worden daar goed bezig gehouden. Knap je verder al wat op Wilma? Er heerst daar hopelijk geen ebola? je hebt nu misschien wel voldoende afweerstoffen opgebouwd. Leuk om voor de baby"s te zorgen. Gilbert had niet zover hoeven te reizen hoor, ik heb ook aardig wat klusjes voor hem! De waterleiding in de badkamer bleek poreus. Je wilt de gevolgen daarvan niet weten. Enfin, er wordt een nieuwe badkamer en toilet geplaatst en hopelijk mag ik daar nog jaren van genieten.
    Hebben jullie de luxe van warm en koud stromend water of is het poedelen aan de pomp? De dag begint al vroeg, kan je goed slapen? ondanks zoem, zoem, zoem? Heel veel sterkte met alles en de hartelijke groeten aan de bekenden en onbekenden van de Hollands vrienden. Dikke kus xxxxx Hanny van der Zee.

• 28 Oktober 2014 - 18:11

Petro:

Leuk om van je te horen hoe het daar gaat bij jullie
    Jammer dat je ziek werd, ook goed voor jezelf blijven zorgen hoor
    En knuffel de baby's maar nog eens lekker van mij
    groetjes ook aan Gilbert
    Liefs, Petro X
    PS ook de groetjes van Vincent

• 28 Oktober 2014 - 20:44

Jantje:

Hallo Wilma en Gilbert,
    Jullie zijn echt wel hard aan het werk!
    Fijn dat Gilbert allerlei klussen kan doen en jij de o.a. de zorg voor de baby's hebt.
    Gelukkig dat je nu weer beter bent en bepaalde werkzaamheden weer kunt hervatten.

Ik wens jullie nog een gezonde en zegenrijke tijd in Afrika toe!

Veel liefs en hartelijke groeten,

Jantje

• 28 Oktober 2014 - 20:44

Jantje:

Hallo Wilma en Gilbert,
    Jullie zijn echt wel hard aan het werk!

Ik wens jullie nog een gezonde en zegenrijke tijd in Afrika toe!

Veel liefs en hartelijke groeten,

Jantje

• 28 Oktober 2014 - 23:33

Hanneke Van Es:

Hallo Samen,
    Fijn te vernemen dat het zo goed gaat met jullie, op een buikgriepje na wel te verstaan dan.
    Zo te zien op de foto hebben jullie een aardig huisje, delen jullie dat met Rianne en Roald of hebben zij een eigen huisje.
    Hoeveel vrijwilligers uit het buitenland zijn daar werkzaam en hadden jullie zelf gevraagd of Gilbert een klus baan mocht vervullen en jij Wilma bij de baby's geplaatst kon worden of is dat bij aankomst pas besproken.
    Wat voor werkzaamheden doen Rianne en Roald daar en zien jullie elkaar daar dagelijks of werken zij op andere tijden.
    Vragen en nog eens vragen maar ben er hartstikke nieuwsgierig naar en hebben jullie weer wat te beantwoorden.
    Vanmiddag ontmoetingsmiddag gehad en was gezellig, hier is het weer geweldig zacht voor de tijd van het jaar en hebben nog maar een najaarsstormpje gehad er staat zelfs een narcis in de tuin in bloei en de vogeltjes zijn van slag want vliegen af en aan naar de nestkastjes. Hoe is het weer bij jullie, lekker warm zeker. Succes met jullie werkzaamheden en geniet er van!
    Lieve groetjes Hanneke

• 28 Oktober 2014 - 23:58

Charlotte:

Ha Wilma en Gilbert, Bijzonder even een inzicht in jullie dagelijks leven momenteel, en hoe jullie veel liefde kwijt kunnen in het werk dat je daar doet!.Nl lijkt nu zeker een andere wereld, heel veel sterkte in alles, en hartelijke groet!
    Harm-Jan en Charlotte

• 29 Oktober 2014 - 10:51

De Kameleon, Groep B/VSO Orange:

lieve juf Wilma en Gilbert,
    Wanneer kom je weer terug= We missen je= zegt Laura
    Fijn werk, zegt melissa en beterschap
    lieve Wilma, dikke kus van Alfons en veel plezier in je werk
    Hebben jullie een bal om te voetballen vraagt Saìd
    Ik hou van jou zegt Jari
    Leuk om te zien dat je onze slinger hebt opgehangen

De groeten van ons allemaal xxxxxxxx

• 30 Oktober 2014 - 21:54

Marcel Manni:

Hoi,

Is de versterking goed aangekomen?
    gr Marcel

• 03 November 2014 - 19:37

Sal En Shelton:

Hey tante en onkeltje
    Fijn om iets van jullie te horen. Wat een intensieve dagen zeg... daarbij nog eens ziek worden is al helemaal niet prettig. Goed dat het ondertussen beter gaat. Ik krijg het er helemaal warm van als ik hoor hoe jullie dag eruit ziet. Hier in belgie gaat alles zijn gangetje. Ondertussen is ook het echte herfstweer samen met de sint in het land en is het al behoorlijk vroeg donker. Kortom de tijd vliegt voorbij... maar dat zal waarschijnlijk ook voor jullie het geval zijn.

Dikke knuffel
    Xxx sal en shelton