De tweede week van Ben en Carin - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wilma Welten - WaarBenJij.nu De tweede week van Ben en Carin - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wilma Welten - WaarBenJij.nu

De tweede week van Ben en Carin

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Wilma

08 November 2014 | Nederland, Amsterdam

Weer een hele week druk bezig geweest met van alles en nog wat. De babies flessen en potjes geven en als uitdaging de speelkamer en al het speelgoed schoongemaakt. Het was nodig. De auntis hebben de kamer schoongemaakt en wij hebben hem weer ingericht. Dankbaar werk. Ben en Gilbert zijn druk bezig in de kerk, om een wand te decoreren met bamboe stokken. Dat gaat natuurlijk iets anders dan thuis want de zaagmachine werkt niet altijd en alles moet met het handje. Deze week hadden we ook twee dagen geen stroom. Dan gaat het ziekenhuis en de verlichting via de generator. De rest is er geen stroom.
Gelukkig hebben wij in ons huis gas voor het warm water, Wilma en Gilbert helaas niet. Die roken dus niet zo fris. Ik moet eerlijk zeggen dat wij ook al heel Oegandees ruiken. Dat komt omdat de was buiten gedroogd wordt in de rook van het fornuis en ook op het gras. Je ruikt dan de modder. Geen probleem iedereen ruikt zo.
We zijn ook een dag naar Jinja geweest. Eerst naar de waterval, waar ook geofferd wordt en daarna naar de source of the Nile. Eerst kip op stok gegeten, je komt dan aanrijden met je auto of busje en je wordt overvallen door mensen die kip op stok, lever op stok en beef op stok verkopen. En bananen en flesjes soda. Foto's komen later wel, het was geweldig om te zien. Daarna dus naar de Nijl, daar gevaren en uitleg over de verschillende vogels gehad. En tilapia wordt daar door een Nederlander gekweekt en deze wordt geëxporteerd naar Nederland. Die hebben we dus later in Jinja geproefd. Daar ook gewinkeld in de kleine shopjes van de bevolking. Afdingen moet je doen, anders betaal je echt teveel. En dan gaat het echt om grote bedragen van 10.000 Ush. En die zijn wel 3 euro waard.
Onderweg zie je iedereen op straat leven en heel veel armoede/ ellende. Wat zijn wij aan de goede kant van de evenaar geboren.We zijn ook bij Gloria geweest, ons sponsorkindje. Zij woont bij haar moeder in een heel klein huisje met nog 8 anderen. Er was een bank en twee stoelen zonder kussens, moeder was heel blij dat wij er waren en dat we iets voor haar meebrachten (levensmiddelen en kleding).
Gloria loopt iedere dag 45 min. naar school en ook weer terug. Dankzij onze sponsoring kan ze naar school en krijgt ze een warme maaltijd per dag. Ik weet bijna zeker zeker dat ze thuis niet veel meer zal krijgen. Haar moeder verdient een klein beetje in een cafetaria. Het broertje van Gloria was door de boda boda ( brommertaxi) raak gereden. Hij had een grote wond in zijn gezicht wat heel slecht was gehecht en een paar wonden aan zijn benen, die er erg lelijk uitzagen. Van dit gezin zijn er twee van de acht kinderen die naar school gaan bij Noahs Ark.
We zijn zoals jullie kunnen lezen lekker bezig.
Het zal heel moeilijk zijn om woensdag te vertrekken ten eerste omdat we Wilma en Gilbert dan moeten missen en natuurlijk ook de kinderen.

Hele lieve groetjes van Ben en Carin en Wilma en Gilbert

• 08 November 2014 - 16:50

Paul En Silvana:

Super om jullie avonturen weer te lezen!!! Liefs xxxxxxx

• 08 November 2014 - 17:04

Leane:

Lieve Ben en Carin,
    Super om jullie verhaal te lezen. Het begint zowaar te kriebelen.... Zijn ze daar al voorbereid???
    Bijzonder dat jullie je sponsorkindje en haar familie ontmoet hebben.
    Veel succes bij het afscheid nemen en nog een hele fijne vakantie!

• 08 November 2014 - 17:47

Trix:

Hoi Ben en Carin, wat goed om te lezen wat jullie allemaal mee maken. Geniet en sterkte met het afscheid woensdag. Groetjes van Trix

• 08 November 2014 - 18:09

Rina Kisdonk :

Zo super wat jullie allemaal doen,nu ook nog genieten Carin en Ben !!Groetjes Christ en Rina .

• 08 November 2014 - 19:24

J.vrieling@online.nl:

Wens jullie samen nog een hele goede week en een veilige terug reis.
    Hartelijke groeten ook voor Wilma en Gilbert,

Jantje

• 09 November 2014 - 10:47

Olga:

Nou, het is inderdaad primitief en armoedig. Ik heb de foto's bekeken en de kindjes zijn heel schattig. Ze verdienen een goede zorg en daar zijn jullie goed mee bezig. Ik heb daar veel bewondering voor. De groetjes aan jullie. Van Olga

• 09 November 2014 - 10:59

Rina En René:

Mooi avontuur beleven jullie daar in Afrika.
    We appreciëren het mooie werk door jullie voor de kinderen!
    We wensen jullie veel sterkte in jullie werk en geniet ook wat van Afrika.
    Hartelijke groeten, ook aan Gilbert en Wilma

Rina en René (broer van Gilbert)

• 10 November 2014 - 10:04

Trix:

Mooi verslag! Fijn dat jullie dit goed kunnen weergeven. Nog een fijne twee weken en voor Wilma en Gilbert, petje af!

• 11 November 2014 - 22:23

Ruben:

Hoi Ben & Carin, mooi om jullie zo te volgen! Succes & geniet ervan! Groeten, Ruben

• 11 November 2014 - 22:23

Lizette Bakhuys:

Wat een mooie verhalen vanuit een totaal andere wereld,en wat een mooi werk doen jullie daar voor de kinderen.Super hoor! Ik kijk uit naar het volgende verslag en wens jullie veel succes,lieve groeten van Lizette