Rob & Mark op Noah's Ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Wilma Welten - WaarBenJij.nu Rob & Mark op Noah's Ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Wilma Welten - WaarBenJij.nu

Rob & Mark op Noah's Ark

Blijf op de hoogte en volg Wilma

20 November 2014 | Oeganda, Mukono

Na een lange reisdag die niet geheel vlekkeloos verliep (in Nederland wel te verstaan), zijn Mark en ik zaterdagavond laat geland in Uganda. Tijdens ons eerste half uur op de luchthaven valt tot 2 keer toe de stroom geheel uit, welkom in Afrika. Bij de uitgang buiten staan rijen mensen te wachten, Mama en Gilbert vallen gelukkig goed op tussen al deze gekleurde mensen! Fijn om elkaar weer te zien na lange tijd en vooral fijn te zien dat het goed met hen gaat. We worden naar Noah’s Ark gereden door Bira een hele vriendelijke man die ons op een rustige manier laat kennis maken met het chaotische verkeer hier. Auto’s rijden zonder verlichting, en bergaf zet je hier de motor af want dat scheelt weer. Ondertussen veel bijpraten natuurlijk. Mark en slapen in het grote gasthuis waar we samen een kamer delen, de bedden zijn goed en schoon meer heb je niet nodig. Wat je overigens ook niet nodig hebt maar er wel is zijn de hagedissen met wie je de kamer deelt. Zondag vooral de tijd genomen om goed rond te kijken en uit te vinden wat waar is. De compound is vele malen groter dan dat we hadden gedacht. Ook zijn zondag Fatuma (sponsorkind van Sandra, Mark en Mij) & Mathias (sponsorkind van de familie Welten) in het huisje komen spelen. Mark is maandag samen met Gilbert aan de slag gegaan in de workshops. Ze zijn begonnen aan een grote kast, lastig is in deze dat de krachtstroom er al dagen uit ligt. Dit betekent dat alles ouderwets met de hand gedaan moet worden, Mark kan inmiddels zagen op z’n Oegandees. Zelf ben ik met Mama en Pita maandag mee geweest naar het ziekenhuis voor baby Patrick. Hele bijzondere ervaring om vanuit de auto het dagelijkse leven te zien hier in Uganda. Het maakt enorm veel indruk op me, om de armoede met eigen ogen te zien. Huisjes van een paar vierkante meter waar hele gezinnen in samen moeten leven. ’s Avonds een leuke activiteit met de vrijwilligers coördinator Daniel, Hij leert ons zelf Rolex te maken. Gisteren zijn we om boodschappen geweest in Kampala. Wat een luxe dat wij ons dit kunnen veroorloven. Mark en Gilbert zijn nog naar Mukono geweest waar ze de lokale delicatesse sprinkhaan hebben geprobeerd. Wat verder opvalt is hoe vriendelijk de mensen zijn, overal word je begroet en iedereen wil weten hoe het met je gaat. Het eten bevalt ons best goed, het ontbijt slaan we hier over omdat we in het huisje brood of yoghurt eten. Tussen de middag altijd rijst, het is prima te eten er zit alleen niet al te veel smaak aan, wij compenseren dat met flink wat chilisaus. In de avonden eten we soms mee uit de centrale keuken, ook koken we zelf in de eigen huisjes en eten we samen met andere vrijwilligers hier. Vanavond staat er nog een Oegandese avond op het programma. Door middel van eten, muziek en dans probeert men je het land beter te leren kennen. Mark en Gilbert gaan de komende dagen verder met hun project de kast en ik ga met Mama samen mee op out trip. Dit houdt in dat we samen met de dokter, laborant en verpleegkundige de dorpen in gaan. Morgen is de trip vooral bedoeld om H.I.V. testen te doen. Wordt vervolgd…
Groetjes, Rob, Mark, Gilbert & Wilma

• 20 November 2014 - 16:43

Iris:

Leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben!
    En hoe smaakten de Rolex? Wij waren daar helemaal fan van!!
    Geniet nog van alle dingen en van het samen zijn met z'n allen:)
    Xx Iris

• 20 November 2014 - 18:37

Tiny De Gast:

Wat geweldig Rob dat jij en Mark ook naar Uganda zijn gegaan! En wat enthousiast kun je er over vertellen. En inderdaad ook fijn voor je moeder en Gilbert. Wat een belevenis zo samen. Maak er een goede tijd van en groeten aan iedereen. Tiny de Gast

• 20 November 2014 - 19:01

Marijke:

wat leuk dat jullie er aangekomen zijn.
    geniet ervan met elkaar en beleef een hoop mooie dingen.
    groeten van marijke

• 20 November 2014 - 20:38

Géke:

heej bijna complete familie in Uganda!
    Wat een enthousiast verhaal van jou Rob! Ik zou er haast jaloers op worden. Top dat jullie het zo leuk vinden. Beiden met jullie eigen ding bezig, mooi. Die ervaring pakken ze jullie nooit meer af. Ga er ontzettend van genieten daar en maak er een onvergetelijk avontuur van!
    Groetjes aan jullie mam en Gilbert.
    Lieve groetjes van Anne&Géke

• 20 November 2014 - 22:16

Helma:

Super om wat te kunnen lezen over jullie belevenissen in Uganda jongens.
    Mark, succes met de kast en Rob, tik vooral nog een paar van je belevenissen en geniet van je support aan de kinderen. Groetjes aan Gilbert en mama Wilma. Ook het beste voor Roald en Rianne.

• 22 November 2014 - 10:32

Jantje:

Hallo Wilma, Gilbert, Mark en Rob,

Goed om te lezen hoe het met jullie gaat en je kunt je heel goed in het verhaal verplaatsen, hoe je het verteld, zie mezelf al in het verkeer .. Fijn dat jullie zoveel indrukken op doen en aan het werk zijn in de tijd dat jullie in Uganda zijn. Ben wel benieuwd wat voor soort zaag Mark moet gebruiken! Je verlegt je grenzen hiermee en het verandert je blik op de wereld en het leert je enorm relativeren. Vanuit het verre Nederland wens ik jullie samen een hele goede tijd toe, gezondheid en kracht om datgene te doen wat daar op jullie weg komt.

Veel liefs,

Jantje

• 22 November 2014 - 16:41

Familie Slaats:

Gelukkig. Rob en Mark goed aangekomen. Heel wat om te beleven daar. Geniet vooral en doe de groetjes aan Wilma en Gilbert !
    Theo, Olga en Bas.

• 23 November 2014 - 00:21

Sonja:

Leuk Rob,
    Je beschrijft het zo goed dat ik precies weet wat je bedoelt. Ik ben een keer in India geweest, zodoende.
    Hou ons maar op de hoogte, ben benieuwd naar je ervaringen.

• 23 November 2014 - 15:48

Hanny Van Der Zee:

Hallo lieve allemaal, geweldig Mark en Rob dat jullie naar Noah-s ark zijn gegaan. Herinneren jullie nog het verhaal van de godsdienst lessen op school? En nu je daadwerkelijk inzetten is heel wat anders. Veel sterkte ermee met alle ervaringen die jullie opdoen. Hoe gaat het eigenlijk met Roald en Rianne, ik lees daar niets over of heb ik wat gemist??? Hartelijke groet aan allemaal, liefs Hanny van der Zee

• 24 November 2014 - 17:06

Petro:

Mooi verhaal Rob van eerste belevenissen in Oeganda
    Fijn dat jullie nu samen met z'n vieren daar zijn, geniet van elkaar en het land(eigenlijk had Sandra er ook bij moeten zijn hè)
    En sterkte met alles daar,omdat het zo anders is dan hier in het 'rijke westen'.
    groetjes van ons uit Zevenbergen
    dikke KUS, Petro