Kerstmuscal en meer - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Wilma Welten - WaarBenJij.nu Kerstmuscal en meer - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Wilma Welten - WaarBenJij.nu

Kerstmuscal en meer

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

23 December 2014 | Oeganda, Mukono

Kerstmusical.
Met zoveel (169 ) kinderen gebeurd er natuurlijk van alles hier op Noah’s Ark, zowel leuke als erge dingen.
De leuke dingen zijn oa dat er nu in december wel 17 kinderen jarig zijn en dat betekend iedere keer weer een feestje na het avondeten met veel gezang en cake voor iedereen. En ook Gilbert zijn verjaardag gaan we hier vieren.
Ook leuk is dat alle kadootjes voor de Kerstmis zijn ingepakt ( ongeveer 2000 ), samen met Pita heb ben we er precies 6 dagen over gedaan, ging heel goed, hebben veel gelachen en hadden ook tijd om eens lekker bij te praten, ik kijk er dan ook met veel plezier op terug en als het nodig mocht zijn kan ik volgend jaar voor de feestdagen als inpakster vast aan de slag, ervaring heb ik nu wel.
Gilbert heeft het naast zijn werk kasten te timmeren erg druk gehad met de cantate ( musical) voor de kerst hier. Dat betekende heel veel repeteren, eerst op de avonden met het koor maar zeker de laatste weken ook regelmatig overdag met de hele cast en dat op zijn Ugandees dus dan duurt het wel een tijdje. Wij lachten nog toen Piet aangaf wel 1000 mensen te verwachten bij iedere voorstelling. 3 dagenlang zou het opgevoerd worden om 17.00 uur en er werden in de omgeving flyers uitgedeeld waarop zij werden uitgenodigd en dat de kinderen na afloop een presentje, de bekende schoenendoos, zouden krijgen.
Maaaaar het was een succes. Alle acteurs zagen er prachtig uit mede dank zij de mooie kostuums die Rianne samen met een andere aunti had gemaakt. En inplaats van 3 keer een extra uitvoering op zaterdagmorgen omdat de kerk iedere keer helemaal vol was en er dan ook nog mensen teruggestuurd werden aan de poort. Dit betekend dat er 4 x zo ongeveer 1000 tot 1100 mensen zijn geweest, een gewldige opkomst en natuurlijk heel leuk voor al degene die meespeelde, zongen, ballet, Ugandese dansten en musiceerden, want dat waren er in totaal ook heel veel, sommige hadden zelf een dubbelrol, speelde in de band en in de musical. Het geweldig mooi en heel bijzonder om dit mee te kunnen en mogen maken.
Voor de eerste avond hadden de families van de schoolsponsor kinderen een aparte uitnodiging gehad omdat zij ( via een extra aktie ) als gift een kerstpakket mee zouden krijgen. Een flinke wasteil met daarin oa: zout, meel, bakolie, rijst, en nog meer houdbaar voedsel en daarnaast een hele grote tros bakbananen. Zodat ook zij met Kertsmis eten hebben.
Ik mocht helpen bij het uitdelen hiervan want dit ging op naam van het kind. Het was goed om dit te doen maar ook erg confronterend voor mij zelf dan. Je ziet daar zoveel mensen op af komen dat het gewoon dringen was om naar binnen te kunnen om het eten op te halen. Vooral pakte het me dat deze mensen zolang in de rij moeten staan voor een teil met eten deze op hun hoofd zetten en dan nog eens 3 kwartier tot een uur moeten lopen en wij mopperen als we in de rij staan en lang moeten wachten bij de kassa en het dan snel met de auto naar huis brengen. Natuurlijk is dat het verschil en zal ik ook genieten hier van de gezelligheid het uitdelen van de cadootjes en de bbq, maar het kwam wel weer even binnen bij me. Maar dat is in deze maanden natuurlijk al weer meer gebeurd en de emotie die daar bij hoort kan en mag er ook hier zijn.
Al met al voor ons een bijzondere voorbereiding op kerstmis 2014. Wij gaan ervan genieten en wensen ook jullie allemaal een heel mooi en fijne Kerstmis.
Lieve groeten Wilma en Gilbert.

• 23 December 2014 - 08:46

Corry Biemond:

Gezegende dagen gewenst en voor straks: goede reis naar huis,
    Corry

• 23 December 2014 - 11:00

Marijke:

Aan alle bewoners van Noah's Ark wens ik hele fijne kerstdagen en een gezegend nieuwjaar.
    In het bijzonder aan Wilma en Gilbert een heel goede thuisreis en tot spoedig ziens.
    Groet Marijke

• 23 December 2014 - 12:00

Petro:

Weer een mooi verhaal en wat en belevenissen zeg
    En dat inpakken wat een klus, goed om te doen.
    Een heel mooi goed kerstfeest daar
    een warme groet, Vincent en Petro

• 23 December 2014 - 12:13

Piet Mom:

Wilma, bijzonder om te horen dat de teiltjes met kerst voor de gezinnen van de schoolkinderen, zoveel goed doet aan deze gezinnen. Alles goeds en de Zegen van onze Heer voor 2015. Doe iedereen de hartelijke groeten, Piet Mom.

• 23 December 2014 - 12:13

Piet Mom:

• 23 December 2014 - 17:36

Lilian Van Elteren:

Hoi Wilma,

Wat een geweldig verhaal en wat een indruk zal het gemaakt hebben op jullie.
    Hier is zowat iedereen met eten bezig en denk ik: voor ons is het iedere dag kerstmis.
    Ook onze dochter gaat met kerst naar een dorp van één van de meisjes om de mensen een beetje kerst te geven. Wij beseffen niet in wat voor paradijs we hier wonen.
    Hele fijne dagen voor jullie en alle mensen om jullie heen.

• 23 December 2014 - 17:57

Riet Van Saarloos:

Heel bijzonder om jullie ervaringen te lezen dat maakt indruk. Wat hebben we het hier goed, beseffen dat niet voldoende. Jullie tijd zit er bijna op, je hebben veel goed werk gedaan.
    Ik wens jullie heel fijne kerstdagen toe en een voorspoedig 2015
    Behouden thuisreis, veel groeten, Riet van Saarloos

• 23 December 2014 - 20:57

Willemien En Jozef Smits:

Lieve Wilma en Gilbert,
    Wat goed om te lezen hoe het met jullie gaat, indrukwekkend wat jullie allemaal beleven.
    Wij wensen jullie hele fijne feestdagen,
    Jozef en Willermien

• 23 December 2014 - 22:52

Carin De Korte:

Hoi Wilma en Gilbert,

Wat waren we hier graag bij aanwezig geweest. Heel bijzonder om te horen dat er 4 voorstellingen zijn gegeven.
    Ik hoop dat het gefilmd is zodat we ook nog mee mogen genieten.
    Voor jullie allemaal hele fijne kerstdagen en een fijne jaarwisseling.
    Geef iedereen een dikke knuffel van ons, Ben en Carin

• 23 December 2014 - 23:29

Helma:

lieve Wilma en Gilbert.

We hebben weer genoten van jullie verslag. Ook de foto's en het verslag van Roald en Rianne gelezen. Wat een indrukwekkende gebeurtenissen voor jullie met als hoogtepunt de 4 uitvoeringen van de kerstmusical.
    Morgenavond kerstavond met de kerstnachtdienst. We denken dan ook aan jullie.
    Gezegende kerstdagen en alvast een heel moi begin voor 2015.
    Sterkte om daar afscheid te nemen straks in januari.
    Geniet nog even en Gilbert, gefeliciteerd.

• 25 December 2014 - 01:13

Trix:

Hele mooie en fijne dagen gewenst Wilma en Gilbert, kerstdagen met zoveel kinderen moet mooi worden toch!

• 25 December 2014 - 10:24

Nanny Denissen:

Lieve Wilma en Gilbert,

Ik wens jullie fijne kerstdagen en alle goeds voor 2015.
    Ik volg jullie reisverslag. Wat geweldig dat jullie jongens jullie hebben bezocht!
    Wat moet het een goed gevoel zijn om met zoveel mensen samen zoveel te kunnen
    betekenen voor al die kinderen en de gemeenschap daar om heen.
    Geniet van wat jullie mogen beteken daar.

Liefs Nanny

• 25 December 2014 - 12:55

Jenny Van De Velde:

Hallo Wilma en Gilbert,
    Jullie ook goede kerstdagen toegewenst. In de kerk hebben we mooie diensten beleefd. De dienst van kerstavond was goed bezet en heel bijzonder. De kerstmorgen was iets minder druk, maar met het kerstverhaal voor de ki nderen een mooie dienst. Er waren hier niet zoveel kinderen als bij jullie, maar het was mooie om dit met elkaar te beleven. Gilbert wil ik vast feliciteren met zijn verjaardag. Het zal voor een bijzondere dag worden bij Noahs Ark. Nu nog de laatste loodjes en dan is er weer het afscheid. Ik wens jullie nog eeen mooie tijd en tot spoedig ziens. Groeten Jenny