Het leven buiten de poorten van Noah's Ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Wilma Welten - WaarBenJij.nu Het leven buiten de poorten van Noah's Ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Wilma Welten - WaarBenJij.nu

Het leven buiten de poorten van Noah's Ark

Door: wilmawelten

Blijf op de hoogte en volg Wilma

29 December 2010 | Oeganda, Mukono

Mijn eerste kennismaking Uganda was op de luchthaven. Uit het vliegtuig in de rij voor een visum en toen de koffers ophalen. Daar voelde je de warmte al.
Hoewel het al na achten was (plaatselijke tijd) en donker buiten was het een muur van vochtige warmte.
Derit naar Noah’s Ark was er een om niet tevergeten.
Wie mij vertelde dat de Ugandezen alles rustig aan doen is vergeten erbij te zeggen behalve in het verkeer. Het verkeer rijdt links en van witte strepen op de weg hebben ze hier nog nooit gehoord.Alles rijdt bumper aan bumper en de brutaalste heeft de meeste ruimte. Iinks rijden daar ook nog de taxibusjes en de brommers rijden overal tussen door en zijn het eerst op hun bestemming.
Overal was nog volop leven. Alles liep op straat en ook de kraampjes en winkels waren gewoon open.
Voor mijn gevoel het echte Uganda: Warm, vochtig, stoffig, uitlaargassen, heel veel mensen en overal geluid.
Maandag met Pita mee naar Kampala om geld te halen en boodschappen te doen. Bij de bank 1,5 uur wachten voor het allemaal geregeld was. ( hier ging het dus wel op het gemak )
Daarna naar de shoprider. Dit is een winkelcentrum waar voral veel blanken en rijke Ugandezen komen. Iedere auto wordt gecontroleerd en ook als je het centrum ingaat ben je verplicht je tassen te openen en na te laten kijken. Je ziet overal bewaking en soldaten met geweren. Naast de supermarkten is er ook een souvernierswinkel een opticien en een dure kledingwinkel. Ook een zaakje waar je heerlijke koffie kunt drinken. Wat gaat een mens pas waarderen als hij het niet heeft.
Kampala is de hoofdstad van Uganda en daar kom je het echte verschil tegen.Wijken met hutjes, winkeltjes en heel veel zwarte mensen maar ook de wijken met prachtige groete huizen, sjeike restaurants en hotels waar je voornamelijk alleen blanken (muzungo’s ) tegenkom.
De weg heen en terug was weer een hele gewaarwording. Bij daglicht ziet alles er toch anders uit.
Het stof en het rijden bleven hetzelfde maar nu kon ik veel beter om me heen kijken. Wat een armoede. Mensen die met hun hele gezin voor hun winkeltje zitten wachten tot er aub iemand iets wil kopen. In dat winkeltje slapen ze ook, leggen sávonds en soms ook overdag een matras op de grond en pitten maar.
De stof en de geur is ook duidelijk aanwezig de minister van milieu zou er zijn handen aan vol hebben.
Alle die geuren kom je tegen. Het vuil wordt hier overal langs de kantvan de weg verbrandt en ook zijn er volop kraampjes waar ze van alles bakken, zoals gebakken sprinkhanen. Hier een delicatesse maar ik hoef ze niet.
Voor jullie even een blik buiten Noah’s Ark.
groetjes

• 29 December 2010 - 15:38

Corry Biemond :

Prachtig, al die indrukken.
    En zo te lezen heb je het er goed daar.
    Het zal straks wel weer wennen zijn in Nederland, maar deze ervaringen neemt niemand je meer af.
    Een goede laatste week!

• 29 December 2010 - 15:41

Rob :

Moeders!

Leuk om je stukjes te lezen. Geniet er zoveel mogelijk van want over een weekje ben je weer thuis.
    Thuis gaat alles z'n gangetje lekker rustig nu jij en mark niet thuis zijn (grapje natuurlijk)!

Dikke kus en tot snel !

• 29 December 2010 - 17:49

Géke:

Hoi Wilma,
    Geweldig om zo een dagje uit het leven daar te lezen. Ik kan me voorstellen dat al die geuren indruk maken, die horen zo echt bij een land en die vergeet je ook niet meer, gek hoor! Hoe is het met het kindje van de 1e Kerstdag, neem je het stiekem mee hier naar toe...Geniet nog van je laatste week en sla alles goed op voor ons hier in een 'dooiend' Nederland. Een hele goede jaarwisseling, met oliebollen heb ik uit de nieuwsbrief begrepen!

liefs Anne en Géke

• 29 December 2010 - 18:35

Lieneke En Bas:

Hoi Wilma,
    Wat een wereld van verschil. Wat leven wij dan toch in een luxe land. Bas zet net een mok koffie voor me neer, voor ons de gewoonste zaak van de wereld. Maar wel prachtig om te lezen hoe het je daar vergaat.
    Hoe is het met die kleine ukkepuk? geniet nog even van dat kereltje of breng je het mee?
    Wens iedereen een fijne jaarwisseling, met oliebollen!!!!!

Dikke kus van Lieneke en Bas.

• 29 December 2010 - 18:49

Marianne Brouwer:

wat weet je het prachtig te omschrijven; ik zie me er alweer lopen op straat tussen al die mensen en winkeltjes en straatvuil. Dat vergeet je nooit meer. Wat een stad he Kampala!?
    In die koffiebar heb ik ook een heerlijk bakkie gedronken; de enigste in een hele maand! Heb de site bezocht van noach ark; wat een bijzonder plek!!
    Zou daar ook best nog eens heen willen!

• 29 December 2010 - 19:24

Bart En Els:

Hoi zus,
    Je hebt heel wat indrukken te verwerken daar, maar je zult ze waarschijnlijk nooit meer vvergeten.
    hou je taai en tot volgende week.
    groetjes.

• 29 December 2010 - 21:11

Jannie En Ad:

Hoi hier is je vriendin weer. Het leven daar en alle indrukken en gebeurtenissen zullen je denk ik[weet t wel zeker] altijd bij blijven.Knap werk meid en een dikke kus uit Hoeven.

• 30 December 2010 - 10:02

Anky:

Helemaal niet meer bij stil gestaan dat jij zo ver weg zit. Nu heb ik lekker vakantie dus heb even al je verslagen gelezen. Wat een ervaring zeg super.

Nog een paar daagjes tot snel

Groetjes
    anky

• 30 December 2010 - 12:03

Corrie Warnar:

Geweldig om jouw belevenissen te lezen Wilma!
    Wat zal jij straks veel te vertellen hebben, goed dat je nu al het een en ander op papier hebt staan.
    Ik wens je een fijne jaarwisseling en een gezond en voorspoedig 2011. Het begin van het nieuwe jaar is in elk geval heel bijzonder voor jou daar in Oeganda.
    Dikke kus en groetjes
    Corrie

• 30 December 2010 - 13:24

Nico:

Je kunt natuurlijk wel een dag voor vertrek een paar gebakken sprinkhanen kopen en ze door je mannen thuis laten testen!
    Liefs, Nico

• 30 December 2010 - 14:03

Lianne:

Hoi Wilma
    Indrukken om sprakeloos van te worden!
    Geniet van de bijzondere afsluiting van 2010 en alle moois wat het je heeft gebracht.
    Een prettige Jaarwissel,
    groetjes lianne

• 30 December 2010 - 14:11

Els Voesenek:

Hoi Wilma.
    Wat een verhaal van (je) kerstkindje. Jou kennende heb je er van genoten om als eerste voor dit kindje te zorgen, lijkt me een heel bijzondere ervaring. BBQ met kerst, in de
    zon, is iets anders dan aan de gourmet met ijs en sneeuw. Ik wens je een daverend 2011 toe en knap dat je je missie heb doorgezet.
    groet van Els

• 31 December 2010 - 03:46

Gilbert Eyckens:

Hoi Wilma, nog maar 6 dagen wachten en dan zien we elkaar weer. Heerlijk.
    Ik mis je steeds meer, maar kan ook aftellen.
    Hou je haaks en neit meer ziek worden. Gezond terug met een hoofd vol van indrukken en emoties. XXX

• 31 December 2010 - 05:55

Gilbert Eyckens:

Hoi Wilma laatste dag van een bewogen jaar hé. Ik begin je te missen maar het is nu niet lang meer wachten op een weerzien. De beste wensen voor in een nieuw afrikaans jaar en tot spoedig. Xxx

• 31 December 2010 - 07:23

Fam.Buinsters:

Wel een beetje herkenbare verhalen, het kan zo ingepast worden in Haïti. Ook de herrie vd kinderen is ons verteld en de geuren van eten tot straatvuil komen bekend voor. Bescherming in winkelcentrum is wel superveilig zo. Nog eventjes en dan mag je de koffer weer inpakken voor de terugreis. Een goede jaarwisseling daar in Uganda en tot ziens binnenkort.

• 31 December 2010 - 09:52

Mieke:

Hé Wilma,

Bedankt voor je levendige impressies van je verblijf daar in het zo heel andere Oeganda.
    Volgens mij zul je met tegenstrijdige gevoelens je koffers gaan pakken (als er nog wat in te pakken is...)
    Ik hoop dat je de kinderen en medewerkers in Gods handen kunt overdragen en achterlaten, wetende dat er gelukkig meer van die prachtige mensen zijn zoals jij(jullie), die hun vakantie er voor opofferen om de nood te lenigen waar wij niet eens van wisten.
    Geniet nog met volle teugen van de Afrikaanse tradities rond de jaarwisseling, ik hoop dat je een heerlijke terugreis mag beleven en ik hoop je dan weer snel in Gastel "live" te kunnen spreken.
    Heel veel groetjes ook van Baptist!

• 31 December 2010 - 11:43

José Welten :

Hoi Wilma,

Bijzonder om al die indrukken te lezen...alles wat je zo van dichtbij en op wat meer afstand beleeft.
    Mooi dat je 'het kerstkindje' warm hebt kunnen ontvangen. Symbolisch allemaal.
    Geniet van je laatste dagen voordat je afscheid neemt van een plek en mensen die je meeneemt in je hart en nooit meer zult vergeten.

Liefs José

• 31 December 2010 - 12:20

Grietha En Cees:

Hoi Wilma,Vandaag oudjaarsdag, aleemal voorbereidingen voor vanavond met wintersetemperatuur.Wat anders dat jij zal beleven met al die kindjes om je heen.Alvast een goede jaarwisseling en we lezen wel hoe het daar gaat. Leifs en sterkte

• 31 December 2010 - 12:43

Rina En René:

Hoi Wilma,

Op deze laatste van 2010 nog snel een mailtje. Straks gaan we naar Michel en Jeannitta voor de overgang. We zullen er speciaal een glaasje klinken op de goede afloop daar in Oeganda!
    Rest nog jullie daar het allebeste voor 2011 toe te wensen.
    Blijf voorzichtig en gezond!
    Gelukkig Nieuwjaar!!!!!!

• 31 December 2010 - 15:25

Mark:

He ma goed om te horen dat het zo goed gaat. Nog maar een klein weekje en dan zit het avontuur er weer op. Hier in oostenrijk gaat alles ook lekker zometeen met een stel belgen en de robin oud en nieuw vieren in een stadje verderop. Fijne jaarwisseling daar.
    Gr en tot over een paar dagen! Mark. Ps. Ik vind eigenlijk wel dat je 1 zo'n sprinkHaantje moet proeven hoor.

• 31 December 2010 - 18:00

Carin:

Op deze laatste dag van het oude jaar willen we je laten weten dat we heel trots op je zijn dat je deze reis hebt ondernomen.
    We wensen je alle goeds toe deze laatste dagen in Oeganda. Een hele gezellige jaarwisseling gewenst en alvast een goede reis naar het koeden Holland.
    Dikke knuffel Ben en Carin, Iris Chris

• 31 December 2010 - 19:29

Leon En Debbie:

Goeie jaarwisseling daar en goeie reis terug!!

• 01 Januari 2011 - 00:27

Gilbert Eyckens:

Wilma, het was vreemd dat jij eerder in het nieuwe jaar zat dan wij hier.
    De beste wensen voor de zoveelste keer. Xxx

• 01 Januari 2011 - 02:15

Knobeltjes:

Dag wilma

Gelukkig nieuwjaar

gr karin en Ruud

• 01 Januari 2011 - 14:18

Familie Eyckens As:

Hey Tante
    Vanwege de hele bende hier wensen we je een heel gelukkig 2011.
    We hopen dat je alvast een heel toffe tijd hebt gehad en heel wat hebt mogen zien en beleven.
    We wensen je alvast een heel goede terugreis en een behouden thuiskomst. Tot heel binnenkort.
    Dikke zoen.
    Jeannitta, Michel, Jean, Itteke, Wendy, Patje, Ajka, Anka, Jurgen, Floris,Johan , Elia en ik (Sal dus)

• 02 Januari 2011 - 19:13

Hans En Helma.:

Hoi Wilma.

Prachtig om je verhalen te lezen. We denken aan je. Een goed en gezond 2011 toegewenst. WIl je Piet en Pita de groeten doen en hun veel liefde en succes toewensen met al hun kinderen in een nieuw jaar!
    En ja, hoe is het met het kerstkindje?
    Heb je de dekentjes van mijn moeder nog gezien? En eventueel op de foto kunnen zetten?
    Alvast een hele goede terugreis toegewenst. Succes met afscheid nemen.
    Liefs en groeten van Hans en Helma.

• 02 Januari 2011 - 21:29

Petro:

Fijn/Leuk dat ik zo heb kunnen lezen hoe het je daar allemaal vergaat
    'k hoop dat het met je 'kerstkindje' goed gaat.
    Hoe heb je daar de jaarwisseling beleefd?
    Nog een paar daagjes en dan ben je weer in NL met een ervaring rijker.
    Al het goeds voor dit nieuwe jaar en alvast een goede reis.
    Liefs,Petro.

• 02 Januari 2011 - 23:49

Hoi meid,
    Fijne vakantiedag gehad. En hoe was de Nijl. Geen Moses in het bieze mandje langs zien drijven. Ben ook weer benieuwd naar deze andere impressie dan de rest van Noah's Ark.
    Doe Piet en Pieta en de gehele bups veel groeten van de Meirstraat en we zijn en blijven bezig voor hun. Wens ze ook nog goede jaren van ons met de beste wensen voor 2011 alvast. Tot zeer gauw, gelukkig!!!